El professor Daniel R. Esparza, de l’Observatori Blanquerna, ha publicat recentment un nou llibre amb DeGruyter a Berlin titulat Forgiving Philosophy. En aquest treball, Esparza profunditza al concepte del perdó i l’explora com un tema filosòfic per dret propi. El llibre adreça la conspícua absència del perdó al discurs filosòfic de l’oest i ofereix una perspectiva crítica sobre el tema.
Esparza examina els escrits d’Agustine, Kierkegaard i Arendt, cadascú dels quals va adreçar el perdó com a paradoxa. Agustine ho veia com quelcom que ha de ser contingut per tal de ser donat; Kierkegaard ho veia com un donat-però-no-garantit; i Arendt suggeria que el perdó hauria de ser oblidat al moment d’atorgar-lo.
A partir d’aquestes lectures, Esparza llavors es pregunta si el perdó ha d’entendre’s com una capacitat existencial amagada en comptes d’un gran gest de misericòrdia? És possible imaginar el perdó com un acte que no només s’adreça a una transgressió visible, sinó que també s’enfronta amb la (aparentment) impossible tasca de desfer el que ja ha estat fet?
Forgiving Philosophy és disponible ara al web de DeGruyter, Amazon Alemanya i Amazon EEUU.